Wednesday, August 27, 2014

Da'i Pendakwah Milenia

Sudah pasti boleh dikatakan majoriti rakyat Malaysia pasti menonton rancangan Da'i Pendakwah Milenia. Bermula dari musim pertama hingga musim ke 2..Tidak kurang hebatnya setiap peserta yang berjaya menempatkan diri mereka di pentas dakwah tersebut.

Namun, apa yang ingin saya nukilkan hari ini bukannya mengenai pentas dakwah tersebut kerana, da'i-da'i tersebut jauh lebih hebat berbanding diri saya yang amat kerdil ini.

Da'i Pendakwah Milenia Musim ke 2 sebenarnya lebih menarik minat saya.

KENAPA ??


Melihat gambar sahaja pasti semuanya amat mengenali johan bagi episod pertama minggu lalu bukan? Da'i Nik Ahmad Farhan Bin Nik Muhammad. Alhamdullilah kehebatan serta kepetahannya dalam menyampaikan dakwah amat terkesan di hati semua yang menonton rancangan tersebut pada malam itu.

Melihat sahaja penglibatan da'i ini lantas saya teringat akan kenangan tahun lalu yang mana saya telah menjemput da'i ini sebagai penceramah bagi mengendalikan satu slot program yang dikendalikan oleh saya. Alhamdullilah, terbukti penceramah yang saya jemput bukan sekadar penceramah biasa yang dikatakan 'membosankan' murid.

Yela mana tidaknya ada pula 'suara sumbang' ketika saya melaksanakan program tersebut di sebuah sekolah menyatakan ketidakpuasan hati kerana murid terlalu di dedahkan dengan ceramah motivasi sepanjang hari.

Murid dah naik jelek ye???

Sebenarnya ada beza di antara penceramah yang kalian jemput dengan penceramah yang saya jemput. Saya tahu di mana kekuatan dan psikologi penceramah yang saya undang. Walau saya kelihatan masih ' mentah ' semasa mengendalikan program tahun lalu, namun hari ini saya tersenyum puas setelah melihat penceramah jemputan saya ini di kaca TV.

Maka, saya berjaya membuktikan bahawa murid-murid ketika itu tidak disajikan dengan 'ceramah kosong' sepanjang hari. Lagipun seingat saya, slot ceramah ini hanya memakan masa tidak sampai 2 jam. Selebihnya bukan penceramah jemputan saya. Melainkan slot pada malam hari bersama pensyarah saya sendiri.

Alhamdullilah..pengalaman memberikan kematangan kepada saya..
Tanpa kritikan ' pedas' tersebut rasanya saya tidak mampu berada di posisi saya sekarang.

Alhamdullilah!!
Alhamdullilah!!
Alhamdullilah!!


Keep vote for Da'i Farhan...
Tahniah kerana berjaya merangkul markah penuh pada episod pertama..
Teruskan mencari bahagia dalam berdakwah

No comments:

Post a Comment

Followers